Enough cannot be said about Canadian jazz pianist and composer Oscar Emmanuel Peterson (15 August 1925 – 23 December 2007). He was called the "Maharajah of the keyboard" by Duke Ellington, and was therefore a member of Jazz royalty.
Heavily influenced by Art Tatum in his earlier stage he progressively established his unique, inimitable style. Above all, Oscar Peterson delivered . Having released over 200 recordings, won seven Grammy Awards, and received other numerous awards and honors over the course of his career, he is considered to have been one of the greatest pianists of all time who played thousands of live concerts to audiences worldwide in a career lasting more than 65 years.
Here's a short glimpse at this man's genius performing in the Berlin Philarmonie on July 2, 1985. Oscar Peterson is accompanied by his long - standing associates, the great late Niels Henning Oersted Pedersen from Denmark on bass and the great British drummer Martin Drew, a long time member of the Ronnie Scott Quintet. First number is Oscar's Salute To Bach.
Next, comes Blues Etude
This is the magnificently delivered jazz standard Falling In Love With Love
This is Cakewalk, one of Peterson's most loved compositions
Another great tune, La Belle Province, a tribute to Québec and Montréal.
Nigerian Marketplace, another great Peterson composition and a glimpse to his African roots.
This is the lavish jazz standard Who Can I Turn To, performed equally lavishly
Likewise for Yours Is My Heart Alone
A medley, consisting of two venerable jazz standards, Victor Young's My Foolish Heart and Duke Ellington's Perdido
And a jaw - dropping rendition of Duke Ellington's Caravan brings this great set to an end. Rest in peace Oscar, you will never be forgotten.
Kαλημέρα σου! Πολύ τα ευχαριστήθηκα, και μια φορά μόνο είχα ακούσει Oscar Peterson...
ReplyDelete:)
Καλώς την Αθανασία! Ο Οσκαρ Πήτερσον ήταν κλάση από μόνος του όπως διαπίστωσες, σπουδαίος καλλιτέχνης και άνθρωπος...
ReplyDeleteΤα CD του βρίσκονται πανεύκολα (και σε nice price), συνιστώ ανεπιφύλακτα τα Night Train και We Get Requests, αλλά όποιο άλλο και να πάρεις η ικανοποίηση είναι εξασφαλισμένη!
Γεια σου mike
ReplyDeleteΜέχρι ώρας απόλαυσα μόνο το Salute to Bach.
Εκτός των άλλων αυτός ο Niels Henning πως το γαργαλάει έτσι ρε παιδί μου ένα τεράστιο όργανο με χορδές σαν καραβόσκοινα & χωρίς χωρίσματα στην ταστιέρα.
Είναι πράγματι σπουδαίοι αυτοί οι τύποι.
Επειδή & εγώ προσπαθούσα αρκετά χρόνια με ηλεκτρικό μπάσο καταλαβαίνω απόλυτα το μέγεθος της δυσκολίας.
Θέλω κάποια στιγμή να βάλεις ένα link με την καλύτερη εκτέλεση σε μπάσο που έχεις δει μέχρι τώρα να φτιαχτώ.
gnik,
ReplyDeleteέχεις δίκιο γιά τον μακαρίτη Pedersen, ήταν από τους πολύ σπουδαίους μπασίστες με τεράστια προσφορά, δυστυχώς πέθανε πολύ νέος, μόλις 59 - στην Δανία κηρύχτηκε εθνικό πένθος.
Στην τζαζ ως γνωστόν συνήθως χρησιμοποιείται το κοντραμπάσο (double bass) όπως το βλέπουμε στα βίντεο εδώ, στην ηλεκτρική τζαζ έχει καθιερωθεί το άταστο Fender Jazz Bass που έπαιζε ο επίσης μακαρίτης Jaco Pastorius, εξέχον μέλος των Weather Report του Joe Zawinul. Η Αφρική και κυρίως το Καμερούν μας έχον δώσει έξοχους ηλεκτρικούς μπασίστες που συνεργάστηκαν με τον τελευταίο όπως ο Richard Bona ή ο Etienne Mbappe. Μία αναζήτησή τους στο youtube είμαι βέβαιος ότι θα σε φτιάξει με το παραπάνω.
ακούω, για να μαθαίνω. καλά, ο Όσκαρ είναι μέγας, δεν το συζητώ.
ReplyDeletedawkinson,
ReplyDeleteασφαλώς ο Οσκαρ ήτο μέγας! μπορούμε να πούμε ότι ήταν ένας extrovert of the highest magnitude.
αν θες να δεις τον αντίποδά του, τον απόλυτο jazz introvert ψάξε εδώ παλιότερο ποστ με τον Bill Evans (προειδοποίηση, αυτή η μουσική πονάει)...